زلزله حادثه‌ای است که می‌تواند سهمگین باشد. در حافظه تاریخی‌مان زلزله‌های شدید متعددی وجود دارد که بعضاً سرنوشت مردم یک منطقه را دچار تحولات قابل‌توجهی کرده است. زلزله رودبار، بم و اخیراً کرمانشاه خسارت سنگینی را برای ساکنان این شهرها به‌وجود آورده است. وقتی در یک منطقه نزدیک ما زلزله می‌آید، اولین نکته‌ای که به ذهنمان می‌رسد این است که اگر این اتفاق برای ما می‌افتاد چه کاری باید می‌کردیم؛ الآن چه کنیم تا در صورت وقوع این حادثه کمتر دچار خسارت شویم. یکی از این گزینه‌هایی که باید بررسی کنیم بیمه زلزله است. باید ببینیم این بیمه چه ویژگی‌هایی دارد و آیا می‌تواند در برابر خسارات زلزله ما را قانع کند یا خیر.

بیمه زلزله یا بیمه آتش‌سوزی

بیمه زلزله در واقع بیمه آتش‌سوزی است که پوشش زلزله هم دارد. بیمه آتش‌سوزی دارای پوشش‌های متعددی است. سیل و طغیان آب، طوفان و تندباد، ضایعات آب برف و باران، سرقت با شکست حرز، ریزش کوه و موارد بسیار دیگری از جمله پوشش‌های اضافی بیمه آتش‌سوزی است. زلزله نیز یکی از پوشش‌های بیمه آتش‌سوزی است. بنابراین برای آشنایی و کسب اطلاعات بیشتر درباره بیمه زلزله باید ابتدا با جزئیات و مشخصات بیمه آتش‌سوزی بیشتر آشنا شویم.

بیمه آتش‌سوزی زیر ذره‌بین

 

همان‌طور که گفته شد بیمه زلزله از جنس بیمه آتش‌سوزی است و یکی از پوشش‌های اضافی آن محسوب می‌شود. پوشش اضافی یعنی بیمه‌گزار در انتخاب آن اختیار دارد و اگر مایل باشد می‌تواند آن را در بیمه آتش‌سوزی خود داشته باشد. پوشش‌های اصلی بیمه آتش‌سوزی که اجباری است و بیمه‌گزار باید آن‌ها را انتخاب کند عبارت است از:

  1. آتش: ترکیب هر نوع ماده با اکسیژن که با تولید شعله همراه باشد در این دسته قرار می‌گیرد. در واقع منشأ اکثر حوادث آتش‌سوزی همین مورد است.
  2. صاعقه: تخلیه الکتریکی بین دو ابر یا بین ابر و زمین که منجر به بروز خسارت شود نیز در دسته خطرات اصلی قرار می‌گیرد.
  3. انفجار: در صورتی‌که انرژی زیادی بر اثر آزاد شدن ناگهانی گاز یا بخار صورت بگیرد و خساراتی به بار آورد در مجموعه این دسته از خطرات قرار می‌گیرد. هر نوع انفجاری تحت پوشش بیمه آتش‌سوزی قرار نمی‌گیرد. برای مثال انفجار ناشی از فعل و انفعالات هسته‌ای، توسط بیمه آتش‌سوزی پوشش داده نمی‌شود.

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت کسی که بیمه زلزله خریداری می‌کند در واقع بیمه‌ای می‌خرد که علاوه بر پوشش‌های آتش‌سوزی، انفجار و صاعقه، پوشش زلزله را هم دارد. حال باید ببینیم پوشش زلزله چه ویژگی‌هایی دارد و چگونه در صورت وقوع زلزله از بیمه‌گزار پشتیبانی می‌کند.

پوشش‌های بیمه زلزله

بیمه زلزله یا پوشش زلزله بیمه آتش‌سوزی در برابر خسارات مالی وارد شده در حادثه زلزله از بیمه‌گزار پشتیبانی می‌کند. این بیمه در برابر خسارات جانی وارد شده پوششی ندارد و خسارتی تقبل نمی‌کند. در بیمه زلزله می‌توان هم ملک و هم لوازم و اثاثیه آن را بیمه کرد. حتی می‌توان فقط یکی از این موارد را بیمه کرد. برای مثال کسانی که مستأجر هستند می‌توانند فقط لوازم منزل خود را بیمه کنند و ملک را بیمه نکنند.

حال بد نیست بررسی کنیم ببینیم نرخ بیمه زلزله چقدر است و چه عواملی بر آن تأثیر می‌گذارد.

عوامل مؤثر بر نرخ بیمه زلزله

نرخ بیمه زلزله بستگی به ملک و لوازمی دارد که قصد بیمه کردن آن‌ها را داریم. عواملی که بر نرخ بیمه زلزله ساختمان تأثیر می‌گذارند به تفکیک عبارتند از:

نوع سازه

وظیفه بیمه قبول ریسک حوادث مختلف است. بنابراین هر فاکتور و عاملی که این ریسک را تغییر دهد بر نرخ بیمه مربوطه تأثیرگذار بوده و به‌عنوان یک عامل قابل بررسی مطرح می‌شود. یکی از این عوامل نوع سازه است. ریسک زلزله و سایر خسارات تحت پوشش بیمه آتش‌سوزی به نوع سازه ملک نیز بستگی دارد. تقسیم‌بندی سازه‌ها در شرکت‌های بیمه عبارت است از:

  1. آجری
  2. فلزی
  3. بتنی
  4. گلی و سنتی

بسته به اینکه ملک مورد نظر از چه جنسی باشد و ریسک خطرات آتش‌سوزی کدام یک از این موارد بیشتر باشد، قیمت بیمه زلزله نیز بیشتر می‌شود.

متراژ ملک

یکی دیگر از عوامل مؤثر بر قیمت بیمه زلزله ساختمان ، متراژ ملکی است که قصد بیمه کردن آن را داریم. هر چه ملک بزرگ‌تر باشد، قطعاً خسارت بیشتری متوجه مالک می‌گردد و ریسک بیشتری متوجه بیمه می‌شود. لذا این موضوع این بر نرخ بیمه زلزله تأثیرگذار خواهد بود.

هزینه ساخت هر مترمربع بنا

یکی دیگر از عوامل مؤثر بر نرخ بیمه بیمه زلزله ساختمان ، هزینه هر مترمربع از بنایی است که قصد بیمه کردن آن را داریم. برای مثال قیمت بیمه زلزله برای ملکی با هزینه هر مترمربع 1 میلیون تومان با ملکی با هزینه هر مترمربع 4 میلیون تومان تفاوت دارد. هر چه هزینه ساخت هر مترمربع از بنا بیشتر باشد، قطعاً در صورت بروز زلزله خسارت بیشتری به بیمه‌گزار وارد خواهد شد

ارزش لوازم منزل

درصورتی‌که قصد بیمه کردن لوازم منزل خود را داشته باشیم، ارزش این لوازم نیز بر قیمت بیمه زلزله ساختمان ، تأثیر می‌گذارد.

همان‌طور که گفته شد می‌توان حتی ملک را بیمه نکرد و فقط لوازم منزل را بیمه کرد و خسارات وارد شده بر آن‌ها را در صورت بروز زلزله از بیمه دریافت کرد.

نحوه استعلام قیمت بیمه زلزله

حال که متوجه شدیم چه عواملی بر نرخ بیمه زلزله تأثیرگذار است می‌خواهیم ببینیم چگونه می‌توان استعلام قیمت بیمه زلزله را برای منزل خود دریافت کنیم. برای استعلام قیمت بیمه زلزله چند روش وجود دارد که قصد داریم مزایا و معایب هر یک را بررسی کنیم. روش‌های استعلام بیمه زلزله عبارت است از:

روش سنتی استعلام بیمه زلزله

در روش سنتی استعلام قیمت، باید به نماینده بیمه مراجعه کنیم یا با او تماس بگیریم و نسبت به قیمت بیمه زلزله مطلع شویم. مشکل این روش این است که امکان مقایسه را برای ما ایجاد نمی‌کند و برای اینکه بخواهیم نسبت به قیمت بیمه زلزله شرکت‌های مختلف مطلع شویم باید با چند نماینده بیمه تماس بگیریم یا به آن‌ها مراجعه کنیم. همچنین با این روش استعلام، معمولاً اطلاعاتی نسبت به بیمه زلزله کسب نمی‌کنیم و صرفاً نسبت به قیمت آن آگاه می‌شویم.

استعلام آنلاین بیمه زلزله

در روش آنلاین استعلام بیمه‌های مختلف از جمله بیمه زلزله می‌توان در هر لحظه از شبانه‌روز و از هر کجا که به اینترنت دسترسی باشد، نسبت به قیمت بیمه زلزله مطلع شد. می‌توان وارد سامانه بیمه ایران نمایندگی حسینی اطهر شد و گزینه بیمه زلزله را انتخاب کرد.

پس از انتخاب گزینه بیمه زلزله باید اطلاعاتی را در سیستم وارد کنیم تا بتوانیم استعلام بیمه زلزله را دریافت کنیم. اطلاعات موردنیاز همان مواردی است که بر نرخ بیمه زلزله مؤثر بوده است. پس از ورود اطلاعات می‌توان فهرستی از بیمه زلزله شرکت‌های مختلف را مشاهده کرد. این روش استعلام، امکان مقایسه بیمه زلزله را بین شرکت‌های مختلف به‌سادگی فراهم می‌کند. سامانه بیمه ایران نمایندگی حسینی اطهر بر اساس چند عامل زیر، بیمه‌های مختلف را رتبه‌بندی کرده است و امکان مقایسه را با استفاده از این پارامترها فراهم کرده است:

قیمت بیمه

با استفاده از سامانه بیمه ایران نمایندگی حسینی اطهر می‌توان بیمه زلزله شرکت‌های مختلف را بر اساس قیمت رتبه‌بندی کرد. این رتبه‌بندی قیمت بیمه‌ها می‌تواند به‌صورت صعودی و نزولی باشد. با استفاده از این روش مرتب‌سازی می‌توان نسبت به ارزان‌ترین و گران‌ترین بیمه زلزله اطلاع پیدا کرد.

سطح توانگری شرکت‌های بیمه

می‌توان بیمه‌های مختلف را با توجه به سطح توانگری آن‌ها مرتب کرد. سطح توانگری یعنی شرکت بیمه چقدر توان مالی برای پرداخت خسارات وارد شده دارد. با استفاده از آمارهای رسمی بیمه مرکزی و پژوهشکده بیمه، شرکت‌های بیمه دسته‌بندی شده‌اند و می‌توان بر این اساس فهمید که کدام بیمه در صورت بروز حادثه، توان پرداخت خسارت بالاتری دارد. در این صورت خیال بیمه‌گزار از بابت خسارت وارد شده راحت می‌شود.

رضایت از مبلغ پرداخت خسارت

یکی دیگر از عواملی که می‌توان با آن بیمه‌های مختلف را با یکدیگر مقایسه کرد میزان رضایت مشتریان از پرداخت خسارت است. با استفاده از این دسته‌بندی می‌توان فهمید که بیمه‌گزاران بیشتر از مبلغ پرداختی کدام‌یک از بیمه‌ها راضی بوده‌اند و این موضوع در انتخاب بیمه مناسب کمک خواهد کرد.

تعداد شعب پرداخت خسارت

یکی دیگر از عواملی که می‌توان بیمه‌های مختلف را با یکدیگر مقایسه کرد تعداد شعب بیمه برای پرداخت خسارت است. قطعاً هر چه تعداد شعب پرداخت خسارت بیشتر باشد، پیگیری دریافت خسارت در صورت بروز حادثه ساده‌تر می‌شود. بنابراین با این عامل نیز می‌توان بیمه‌های مختلف را با یکدیگر مقایسه کرد.

زمان پاسخگویی به شکایات

با استفاده از میزان زمان پاسخگویی به شکایات هم می‌توان بیمه‌های مختلف را با یکدیگر مقایسه کرد و بیمه‌ای را انتخاب کرد که زمان کمتری را برای پاسخگویی به شکایت صرف می‌کند.

 

همان‌طور که ملاحظه شد بزرگ‌ترین مزیت استعلام آنلاین نسبت به سنتی، امکان مقایسه آن بر اساس چند پارامتر مختلف است. همچنین فرآیند انتخاب و خرید بیمه از طریق سامانه بیمه ایران نمایندگی حسینی اطهر به یک فرآیند ساده تبدیل شده است.

خرید بیمه زلزله از بیمه ایران نمایندگی حسینی اطهر

برای خرید بیمه زلزله از سامانه بیمه ایران نمایندگی حسینی اطهر می‌توان از صفحه مقایسه و استعلام، یکی از بیمه‌های زلزله موردنظر را با توجه به اولویت خود انتخاب کرد و روند خرید آنلاین بیمه زلزله را دنبال کرد. اپلیکیشن و وب‌سایت بیمه ایران نمایندگی حسینی اطهر سامانه‌ای برای مقایسه و بیمه شخص ثالث ،بدنه ،آتش‌سوزی ،مسافرتی ،عمر و زلزله را مقایسه، انتخاب و خریداری کرد. برای خرید تمام بیمه‌های ذکر شده، امکان مقایسه با استفاده از عوامل گفته شده وجود دارد.بیمه ایران نمایندگی حسینی اطهر خرید آگاهانه بیمه را محقق کرده است. در گذشته که بیمه می‌خریدیم نمی‌دانستیم که این بیمه خوب است یا بد، در صورت بروز خسارت تا چه اندازه دچار مشکل خواهیم شد، در صورت بروز شکایت چقدر زمان برای پیگیری کار نیاز دارد؛ اما الآن با استفاده از سامانه بیمه ایران نمایندگی حسینی اطهر می‌توان فهمید کدام‌یک از شرکت‌های بیمه دارای بالاترین آمار رضایت مشتری است، کدام شرکت بالاترین سطح توانگری را دارد، کدام‌یک قیمت‌های مناسب‌تری ارائه می‌دهد و اطلاعات دیگری که هنگام انتخاب بیمه در اختیارمان قرار می‌گیرد و ما را در خرید بیمه یاری می‌کند.